Lasteaiast > KIK 

KIK
 

2011/2012 õppeaasta lasteaia KIK-i projekti kokkuvõte.
Terve õpeaasta oli pühendatud KIK-i projektile „Loodus õpetab Kõidama lasteaias.

 

Eesmärgiks oli:

 Lapsed oskavad looduses käituda. Teavad, et mets on paljudele elusolenditele koduks, teavad milliseid taimi võib süüa ja kui ei tunne taime, siis seda ei puutu. Teavad , et loodusesse prügi ei jäeta ja ka lõkkesse ei tohi kõiki sodi panna. Lapsed tunnevad lasteaias kasvavaid puid ja põõsaid, oskavad looduslikest materjalidest meisterdada ja mängida, nii et ei tekita loodusele kahju. Lapsed oskavad vaadata, uurida ja võrrelda looduses aastaaegadega kaasnevaid muutusi.

 

Projekti raames toimus:

3 õppekäiku: Metsa meeltega (5-6a); Kuristu talu miniloomaaed (2-4a); Metsamoori talu Pisipõnnirada(5-7a). 1 meisterdamisepäev toimus isadepäevaga koos, meisterdati põhiliselt looduslikest materjalidest. 2 matkamängu: nooremale rühmale (2-4a) oli matkamäng lasteaia õuealal teemal "Lasteaia õu õpetab" ja vanemale rühmale (5-7a) oli matkamäng Linnamäel.

 

„Metsa meeltega toimus Labidakivil. Grupijuht ja programmi läbiviija oli Pille Udam Aimla looduskeskusest. Lapsed õppisid loodust tundma läbi vaatluse, mängu, isetegemise, katsetamise. Programm oli mänguliselt ja kõikide meeltega tajutav, väga õpetlik. Lapsed said juurde palju teadmisi ja oskusi, väärtustada loodust enda ümber”. Õp. Valve ja Liia.

 

Meisterdamispäev:

Toimus koos isadepäevaga. Algul oli kontsert isadele ja seejärel toimus meisterdamine. „ See oli tore ettevõtmine, sest isad kui päeva kangelased, võtsid koos lastega istet ja panid üheskoos pead tööle. Kuna materjal, millest meisterdati oli looduslik. Ruumi täitis lehesahin ja käbikrõbin. Valmisid igati lahedad teosed ja asjad. Valminud tööd seisid tükk aega  koridori aknalaudadel  teistele vaatamiseks. Tore oli laste silmis näha ja hääles kuulda seda uhkust, mis ta koos vanemaga teinud oli. Tore, et üks hilissügisene õhtu nii mõnusaks kujunes!” Lapsevanem Jaanika

 

Matk talvisesse metsa:

„Matkapäeval oli lastel kaasas loomadele söök: leiba, porgandit, kapsad, pähklid, lindudele seemneid ja heina. Metsas kõnniti vaikselt, kuid ühtegi looma ei nähtud, kuid looma jälgi oli palju. Kõige rohkem ja äratuntavamad olid kitsejäljed. Nähti ka kohta kus kitsed olid endale põõsa alla puhkamiseks koha teinud, või olid nad sealt midagi süüa otsinud. Matkarada oli üks kilomeeter pikk. Enne teekonna lõppu leidsid lapsed erilise asja põõsa otsast, see oli märk lastele, et metsast tuleb üles leida üks „loom”. Lapsed otsisid ümbruse läbi ja leidsid (rebase kostüümis õpetaja) rebase. Lastel oli rõõmu palju ja koos mängiti mänge; „Hundid metsas”, „lendab ei lenda”, „Mõista, mõista, mis see on?”. Oli tore päev”. Õp. Valve ja Eha

 

Loodus õpetab lasteaia õuealal:

Üritus toimus noorema rühma lastele ja nende vanematele. Lapsi võttis õues vastu karu, kes oli talveunest tõusnud. Koos tehti üks väike virgutus võimlemine. Karu suunas kõik õue alale ja andis kätte ülesande, et tuleb otsida sellised asjad, mida tavaliselt loodusest ei leia (puu otsas, põõsaküljes, lillepeenras olid väiksed meened, mis iga leidja sai endale). Seejärel oli aardejaht (munakarp millel oli peal pildid. Piltide järgi tuli leida õue alalt looduslik asi karbi sisse). Mäng „Lähme matkale”, luupidega uurida maapinda (keda või mida nägid), „Mina muusika looja”, „Loomaaed” ( matkimismäng). Vanematele oli ka eraldi tööleht „Kas tunned neid puid2 (peale üritust oli stendil kõigi töölehed üleval ja ka õigete vastustega tööleht, siis said vanemad teada kui palju nad puid joonistatud puulehtede kaudu tunnevad). Lõpetuseks oli väike piknik ja meeneta jagamine ( iga osaleja sai medali ja poekoti. Kott ikka kangast).

 

Maastikumäng Linnamäel:

Maastikumäng oli vanemarühma lastele ja lastevanematele. Ka siin viis üritust läbi karu. Rada oli märgistatud. Enne rajale pääsemist jagati rühm kolmeks ja jagati kätte ülesannete ja raja kirjelduse leht. Lehele tuli kirja panna osalejate nimed, stardi aeg ja lõpu aeg ning mõelda rühmale nimi. Osalesid” Täitsa tublid”, „Katsel” ja „Ämblik”. Kõik kolm rühma olid rajal poolteist tundi. Ülesandeid oli 15 ja seotud linnamäega ja loodusega. Ühes ülesandes tuli ette antud ridadele teha luuletus. Ette antud rida oli selline: KUUSK ON EESTI RAHVUSPUU...

Luuletused tulid järgmised: 1. …… KÄGU TEGI PUU OTSAS KUKKU

                                             ÄRA SINA AINULT ALLA KUKKU

                                             KÄBI SULLE PÄHE KUKKUB.

2.….VAHEST VÄIKE, VAHEST SUUR

EHTEKS IGAL JÕULUAJAL

TEDA VAJA IGAL MAJAL.

 

ILUS ROHELINE PUU

ORAV ISTUB KÄBI SUUS.

                                            3.…MILLE LADAVS SIRAB KUU,

                                             PÄEVAL PAISTAB PÄIKE

                                           MEIE LAPS ON VÄIKE.

Punkte ülesannete täitmise eest kokku oleks saanud 84. „Täitsa tublid” said 80 punkti , „Katsel” said 81,5 punkti ja „Ämblik sai 82,5 punkti.

Peale raja läbimist oli piknik ja meenete jagamine. Ilm oli ilus ja osavõtjad tublid.

 

  Kuristu talu miniloomaaia külastus:

Väljasõit toimus noorema rühma lastele ja vanematele. Peale pikka bussisõitu said lapsed natuke mängida ja ringi joosta mänguväljakul. Lastele oli suureks elamuseks, et nad said jänestele, kitsedele ja lammastele porgandeid ja kapsast anda. Toredad olid veel igasugused sulelised, suure lotiga kalkun ja uhke sabaga paabulind. Kõige meeldejäävam oli siiski sõit poniga. Õp. Kaile

 

Metsamoori talu Pisipõnni raja külastus:

Väljasõit toimus vanema rühma lastele ja vanematele. Sõit oli pikk ja väikese seiklusega. Kohale jõudes võttis meid vastu perenaine ja koer. Koer meenutas natuke lammast, nii osa lastest arvasidki, et lammas meid tervitab. Lastele toimus mängud, looduse tutvustus ja loodu loitsud. Koos korjati ravimtaimi, millest tehti teed. Pakuti kommi, mis oli tehtud looduslikest ainetest. Neid maitsvaid komme sai ka kaasa osta. Peale metsamoori talu läksime Karula loodusparki pikniku pidama ja läbisime sealse laste loodusraja. Tagasiteel põikasime läbi ka Tamme Lauri tamme juurest. Oli vahva väljasõit.  

 

Veel toimusid matkad lasteaia lähilooduses (metsas, järveääres, pargis), õuesõpe, õppemängud, vaatlused.

Lapsed õppisid jälgima loodust, said teada looduse vajadusest, kuidas suhtuda keskkonnasõbralikult ümbritsevasse keskkonda. Ka peale projekti toimuvad looduse tutvustamine, matkad looduses, õuesõpe, õppemängud.

Kokkuvõtte koostas projektijuht Agnes